Søg

Fader jul og Burqa forbud

Endnu et europæisk land har stemt for at forbyde niqab – ansigtet dækket af nogle muslimske kvinder. Nu går Danmark sammen med Frankrig, Tyskland og Belgien, der træder i kraft 1. august i år.


Retorikken er som sædvanlig, at dette træk ikke er rettet mod nogen religion. Headscarves, turbans og jødiske kranietæpper tillades stadig at blive båret, og loven tillader folk at dække deres ansigter til et genkendeligt formål. Så er cykelhjelme og tøj, der giver dækning i koldt vejr, stadig tilladt. Sidstnævnte er en klog undtagelse, da vintertemperaturerne i København kan variere mellem 0 og 2 grader Celsius.


De, der bryder loven, kan blive bødet 1 000 kroner til den første lovovertrædelse, og gentagne lovovertrædere kan blive udsat for bøder på op til 10.000 kroner eller en fængselsstraf på op til seks måneder. Lovgivningen blev foreslået af landets midtretlige styrende koalition med 75 danske parlamentsmedlemmer, der godkendte loven, 30 modsatte og 74 ikke deltog.


De, der har overvåget europæisk partiskhed for burqa-forbud, vil ikke være overrasket over at vide, at statistikker tyder på, at de fleste muslimske kvinder i Danmark ikke bærer fuld-face slør med tal fra 100 til 200. [1]


Der er ikke noget krav i islam for kvinder at bære niqab. Den Hellige Koran retter kun kvinder om at dække deres hoveder og at klæde sig beskedent:

‘Og sig til de troende kvinder, at de holder deres øjne og vogter deres private dele, og at de ikke afslører deres naturlige og kunstige skønhed, undtagen det der er tydeligt deraf, og at de trækker deres hovedbeklædninger over deres bryst.’ [2]


Sproget i debatten fortæller, og synes at fokusere mindre på om frygt for terrorangreb af de forklædt i burqas, som det ofte har været tilfældet, og mere på hvad sløret repræsenterer sine modstandere. Retorikken omkring dette forbud synes at være mindre om integration af samfund og mere om hvad burqa betyder for andre.


Ifølge justitsminister Soeren Pape Poulsen er sådanne slør “respektløse” for samfundet. “Med et forbud mod at dække ansigtet tegner vi en linje i sandet og understreger, at vi i Danmark viser hinanden tillid og respekt ved at møde ansigt til ansigt.” [3]


Interessant forbudt loven også “falske skæg.” Hvor ironisk, at danskerne skal forfølge politikker, der synes at genopstå med talebanske obsessions om mandlige ansigtshår. Måske skal vi stille et øjeblik her og overveje situationen i de mange faderjubber i december, som nu kunne blive udsat for indigniteten for at få deres skæg trukket ud for skrigende småbørn.


Folketinget skal også overveje, om det bliver det første land, der forbyder drenge at blive omskåret, efter at et andragende har tvunget lovgivere til at drøfte spørgsmålet. Borgerens andragende kræver indførelse af en minimumsalder på 18 år til omskæring for at beskytte »børns grundlæggende rettigheder«.

Ifølge Naser Khader, talsmand for menneskerettigheder og juridiske anliggender til det konservative parti, “det vil sætte børns rettigheder foran deres forældres religiøse rettigheder”:

“For mig er det de vigtigste børns rettigheder [som er afgørende]. Vi har været et pionerland på mange andre områder, for eksempel har vi været første bevægelse af homoseksuelle rettigheder, og vi har været stolte. ‘ [4]


Så i Danmark ser det ud til, at rettighederne til mandlige børn og homoseksuelle skal beskyttes, men retten til en kvinde til at vælge, hvad hun bærer og hvordan hun klæder er bevaret for politikere?


Det er svært at undre sig over betydningen af målretningen af kjolekode for en relativt få muslimske kvinder. Kunne det her være mindre om at beskytte os alle mod terrorhandlinger eller bekymringer over manglende social integration og mere om at fjerne enhver åbenlyst muslimsk identitet fra samfundet? Sløret i de fleste af dens former, engang et ikon for kvindelig beskedenhed, er stort set faldet af de fleste andre trosretninger og er nu et stærkt symbol på islamisk identitet.


Den nuværende europæiske besættelse med dem, der stadig vælger at bære slør, minder om de foranstaltninger, der blev truffet mod muslimer i Spanien mellem det femtende og sekstende århundrede.


I sin fremragende redegørelse for de sidste år med forfølgelse, som muslimer i Spanien står overfor, skriver hans tid: “Den 29. juli 1513 fordømte et dekret det faktum, at Morisca (muslimer tvunget til at konvertere til kristendommen) fortsatte med at” gå med deres ansigter dækket ‘og gav den kvindelige befolkning en toårig nåde for at lade deres almafafas slides ud. Efter det ville enhver kvinde, der var set med hendes ansigt, blive udsat for en eskalerende række straffe fra konfiskation af den overtrædende beklædningsgenstand ved den første lovovertrædelse til flogging og forbud. [5]


I disse tider med skrøbelig global sikkerhed er det afgørende, at vi ikke tillader politikere at bruge tro til at skabe divisioner i samfundet. Et blik på europæisk historie bærer vidnesbyrd om de ødelæggende konsekvenser af at forbyde åbenbare viser af religiøs identitet, konsekvenser, der fortsat har forgreninger til i dag.


Mere om forfatteren: Redaktør af Boganmeldelsesafsnittet Gennemgang af religioner . Klinisk psykolog. Leder af Ladies Production Team Muslim Television Ahmadiyya International (MTA).


[1] ( https://hum.ku.dk/faknyt/nyheder_fra_2010/2010/brugen-af-niqab-og-burka.pdf

[2] Holy Qur’an, Ch.24: V.32

[3] https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/denmark-full-face-veil-ban_us_5a7b778ae4b0c6726e0f0ba6

[4] https://www.independent.co.uk/news/world/europe/denmark-boyhood-circumcision-petition-danish-parliament-debate-a8381366.html

[5] Mathew Carr, Blod og Tro, Udrensning af Muslimsk Spanien, 1492-1614, (2017), s. 94.

154 visninger0 kommentarer
FOLLOW US
  • Facebook Grunge
  • Twitter Grunge
ADRESSE

Nusrat Djahan Moskeen

Eriksminde Allé 2

2650 Hvidovre

KONTAKT

+45 6021 3335

+45 4266 4267

 kontakt@alislam.dk 

www.moskeen.dk